Julia Presits vinner ”down under”

 

Australien. Det blev succé direkt för ARK-medlemmen Julia Presits som tog två segrar och en andraplats på Gosford Race Club när hon började rida löp igen ”down under”.

Julia Presits (25) red sin senaste löpning i Sverige i april 2018. Sedan flyttade hon till Australien. Hon red sin första löpning som 17-åring och i Skandinavien har hon totalt nio segrar på runt 80 ritter.

Hon är en av flera som har skolats hos amatörtränaren och uppfödaren Tommy K. ”Sacc” Nilsson i skånska Dösjöbro. Framgångsrika Bro Park-tränaren Annika Sjökvist är en annan.

I Australien jobbar Julia Presits som arbetsryttare i ett stall med Godolphinägda hästar. Häromveckan gjorde hon alltså comeback som löpningsryttare och nyhetsbrevet gratulerar.

- Många tack. Jag har haft planer på att rida löp här ända sedan jag kom hit men det är inte så lätt att ta ut licens. Det ska ridas kvallopp, vara rätt visum, läkarbesök, intervjuer med racing kontoret osv. 

- Jag rider mest för att jag tycker det är roligt. Jag har en licens som kallas för picnic jockey, det är ungefär som en amatörlicens men skillnaden är att man får både ridarvode och procent på prispengarna samt reseersättning. Picnic säsongen har löp nästan varje vecka under januari-juni. Många banor ligger långt ifrån Sydney och min plan är att hålla mig inom rimligt avstånd från Sydney och när det passar mig.

- En del banor är liknande provinsbanorna i Danmark, en del är som Strömsholm men ibland rids det löp på lite finare banor som t.ex. Gosford där jag vann. Där rids normalt sett proffslöp annars. Planen framöver är att skaffa litet mer erfarenhet av löpningsridning och känner jag sedan att jag vill satsa vidare har min tränare redan erbjudit mig en lärlingsplats i hans stall. 

- Jag rider igen nu på fredag på den populära picnic banan Bong Bong. Som det ser ut nu har jag ritt i alla sex loppen. Det är ett väldigt populärt evenemang och stortränare som Gai Waterhouse och James Cummings brukar starta sina hästar där. Det kommer även picnic jockeys från hela Australien för att rida där.

 

Malva Blademo vann norska finalen

Övrevoll 17 november. Det blev svensk ryttarseger i årets sista amatörlöpning på Övrevoll genom Malva Blademo på hästen London Rock.

17-åriga Malva Blademo är en av våra unga lovande amatör-ryttare som red sin första löpning för mindre än ett år sedan och har nu fyra årssegrar. Hon avancerade upp till tredjeplatsen vid ingången till svängen och övertog ledningen en bit in på upp-loppet. Danskan Thea Hildebrandt på Screwbox Carlras för-sökte utmana men det skilde en halv längd vid målgång.

 

Segerrikast på Övrevoll 2019

Plac/Ryttare                                 Ant st/1-2-3   Vinstsumma

1.  Willa Synöve M. Schou                   18:  5-3-1     184.579 Nkr 

2.  Mina Haug                                       17:  5-2-1     161.834 Nkr 

3.  Emilie Finckenhagen                       18:  3-0-2       99.182 Nkr

4.  Emelie Gustafsson                           13:  2-2-2       84.557 Nkr 

5.  Michelle Rosenqvist                           7:  1-1-0       34.968 Nkr                                         

 

Nyheter i korthet:

-  Stockholms Galoppsällskap har skänkt ett hederspris till segrande hästens ryttare i amatörlöpningen på Bro Park den 1 december och loppet är namnändrat till Stockholms Galoppsällskap Amatör Cup. Löpningen avses bli årligen återkommande.

-  Det myckna regnandet fortsätter att ställa till med problem för den brittiska galoppen med inställda täv-lingsdagar som följd. På Australien har man ställt in tävlingsdagar till följd av de enorma skogsbränderna.

Hillevi Ljungqvist blev femma i ett inbjudningslopp för kvinnliga amatörer och proffsryttare på banan Champ De Mars på Mauritius i lördags. Till loppet hade 2013 års kull av Fegentriryttarinnor bjudits in.

-  Årets avslutande hinderlöpning för Fegentriryttarna på den brittiska icke-officiella banan Barbury har ställts in. Hinderryttarchampion blir britten David Prichard. Tvåa i rankingen är Elliot Öhgren men det delas endast ut medalj till segraren.  

 

Dagens Quiz

Vid ARK:s Höstmöte i lördags hölls en Galoppfrågesport där deltagarna fick svara på 15 frågor med tre alternativa svar. Vinnare blev Alina Öhgren som hade 14 rätt. Frågorna kommer efter hand att publiceras i nyhetsbrevet.

1. Vem blev amatörryttarchampion på slätt på Täby Galopp 2016? Var det A) Elin Rödjare              B) Josephine Chini C) Elliot Öhgren

2. Vilket år invigdes Göteborg Galopp? Var det A) 2000 B) 2001 C) 2002

3. Vem blev amatörryttarchampion på Göteborg Galopp år 2018? Var det A) Jessica Wadst B) Sofia Presits C) Tina Henriksson.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej