Äntligen hindersport på Bro Park

Bro Park 19 augusti. Drygt fyra år efter invigningen av huvudstadsbanan Bro Park står nu även hinderbanorna klara med separata banor för steeplechase och häck.
Det har hela tiden funnits beslut från Svensk Galopps fullmäktigegrupp, galoppens högsta organ, om att anlägga hinderbanor. Men ekonomiska och andra problem har tornats upp och först nu är alltså banorna färdiga att tas i bruk efter stora frivilliginsatser och sponsorbidrag till hinder, bl.a. från ARK. Efter hinderpremiären med två lopp blir det återigen hinderlopp på Cupdagen den 20 september samt den 18 och 21 oktober.
 

Pris till bästa amatörryttaren

 

På onsdag den 19 augusti är det invigning av hinderbanorna på Bro Park med Sorrento steeplechase och d ́Artagnan häcklöpning. Av de nio ryttare som deltar i löpningarna är fyra amatörer.

Ett tavla med engelskt Foxhunting-motiv delas ut till den amatörryttare som placerar sig bäst i de två hinderloppen. Vid lika placering avgör resultatet i Sorrento steeplechase. Tavlan är skänkt av ARK-medlemmen och förre amatörryttaren Bengt-Olov ”Bowen” Westerberg. Bowen nu 81 år gammal vann flera segrar på slätt men har också sitt hjärta i hindersporten. Här nedan ett stycke galopphistoria berättat av ARK- medlemmen Ulf Lonäs om när Bowen skulle delta i den allra sista löpningen som reds på Åby Galopp den 3 oktober 1976, Kviberg Steeplechase.

 

Sista hinderloppet på Åby Galopp

 Det var en sen hösteftermiddag som vi skulle lasta Styrax i trailern och köra ned till Göteborg och Åby Galopp för att starta i den sista steeplechasen som reds på Åby. Tanken var att jag skulle köra mest dit så att Bowen kunde vila och ladda efter bantningen… Bowens dragbil kom direkt från bilverkstaden men innan vi kom till stallet så uppstod bilfelet igen. En bilmekaniker jag kände var snäll och stannade kvar på jobbet, hittade snabbt felet och kraftigt försenade kom vi iväg mot Göteborg. Det var tidig morgon innan vi kom fram och inte den bästa förberedelsen för Styrax som ändå tog resan bra. Bowen vägde ut, vi hjälptes åt att sadla, jag hängde en kamera om halsen som dinglade runt när jag träckte Styrax som var lite på hugg. Starten gick och Styrax och Bowen hängde med bra, men blev kraftigt störda av en löshäst som fick för sig att galoppera diagonalt över banan framför Styrax. Bowen fick ta upp honom för att inte krocka på bortre långsidan av loppet men Styrax var på hugg och de båda slutade trea i loppet med alla krafter kvar. Den resan och loppet var ett av många fina minnen under flera år med Bowens galopphästar.

Ulf Lonäs, ständig medlem i ARK

[Fotnot. Loppet vanns av 15-årige Johan Persson på Pepe. Fem av de sju ryttarna som deltog i loppet var amatörer.]

 

Emelie Finckenhagen vinner igen

Övrevoll 13 augusti. Det blev en knapp favoritseger för Emelie Finckenhagen på Jennyoje som med hals besegrade Dark Money (Mai Elin Fjellheim). Det var Dark Money som agerade farthållare i det 1730 m långa loppet. In på upploppet angrep först Oliver (Ingrid Vik), blev till slut trea, och strax före mål kom så Jennyoje. Det var Emelie Finckenhags femte årsseger och den tredje i amatörlopp.

Nyheter i korthet:

  • Tre svenska hinderryttare red i Wroclaw i Polen i onsdags. Bäst lyckades Niklas Lovén som vann en häcklöpning. Elliot Öhgren red hästen Le Grand till en meriterande fjärdeplats i dagens största löpning, en Trial till det polska Grand National som rids i september. Christopher Roberts fick nöja sig med blygsammare resultat.

  • 300-1 gav vinnaren He Knows No Fear på den irländska banan Leopardstown i torsdags. Det är det högsta vinnar- oddset någonsin på den gröna ön.

  • På söndag rids amatörloppet på Göteborg Galopp till minne av den västsvenska galopprofilen Barbro ”Babs” Frodi, (1934-2007). Hon var amatörryttare, tränare och hästägare.

 

Michelle Palmberg planerar att ta ut norsk licens 

28-åriga skånskan Michelle Palmberg planerar att göra comeback som amatörryttare och det med norsk licens. För att backa bandet. Michelle Palmberg är en av många ryttare som fostrats av Alan Jack, tidigare jockey och banmästare på Jägersro, som på äldre dagar var drivande i ungdomsverksamheten i Skåne.

– Jag började med att rida ponnylöp och sedan fick jag rida hans Zeeran, berättar Michelle Palmberg.
Det blev sex ritter för henne åren 2014-15 med en seger och två andraplatser som bästa resultat. Zeeran var en riktig utbildningshäst. Flera amatörer och lärlingar har ridit honom i början sina karriärer, bl.a. 
Ann och Eva Thilderkvist, Louise Arnshed, Annie Nilsson Lindahl och Shane Karlsson.

Sedan släppte Michelle Palmberg galoppen, flyttade till Norge och har även arbetat 11⁄2 år i Hong Kong.
– Kom tillbaka till Norge i höstas och fick ett erbjudande jag inte kunde motstå på The Thief Hotel, fortsätter hon. Men så kom Coronakrisen och jag blev permitterad. För att ha något att göra tog jag kontakt med tränare Cathrine Ericsen som har hjälpt mig att komma tillbaka. Jag har fått rida många fina hästar hos henne och nu har jag alltså ridit upp för licens.

Liknande inlägg

1 kommentarer

Jan Erik Almqvist

21 Aug 2020 10:57

Jag fick galoppnytt 14 augusti vidarebefordrat till mig då det visar sig att jag finns med på bild från sista loppet på Åby där jag hoppar i front med Mesnil le Roi som jag så småningom kom tvåa i mål med. Än idag kan jag gräma mig över att jag inte gick med när Johan drog iväg - jag tyckte dels att det var för tidigt och dels att det var "Nalle" Lovén vi behövde slå och hade följdaktligen full koll på honom och för lite på Johan och Pepe. Jag tror (som man alltid gör när man missat något) att vi kunde ha vunnit och blivit historiska på så sätt. Vi hade f.ö. en diskussion före loppet att man kanske istället skulle ha siktat på att komma sist i mål för att på sätt blivit historisk som den sista som red galopp på Åby. Det föll naturligtvis på den etiska aspekten att rida för bästa möjliga placering, för att nu inte nämna ägare, tränare och spelares ekonomiska insatser....

Kommentera

Publiceras ej