Ett steg närmare Vårpremiären

Nu har det anmälts till Bro Parks tävlingsdag den 5 april och vi närmar oss alltså årets Vårpremiär. Tyvärr blir det utan publik, men det blir i alla fall tävlingar som det ser ut i dag. Men läget kan ändras snabbt dessa dagar i Coronavirusets tecken. Åtta hästar har anmälts till amatörryttarnas Sicanelöpning. Startanmälan sker på måndag f.m.

 

Årets propositioner är publicerade

Årets propositioner finns nu både som tryckt utgåva och på Svensk Galopps hemsida.

Av de tre permanenta galoppbanorna i Sverige är Jägersro den bana som har minst antal amatörlöpningar i förhållande till antalet tävlingsdagar.  

Som en konsekvens av de besparingskrav som svensk galopp ställts inför har antalet tävlingsdagar minskat och i linje med det även antalet amatörlöpningar. Det blir tre amatörlöpningar färre än förra året. Det har skrivits ut en amatörlöpning mindre på Göteborg Galopp, tre färre på Jägersro men däremot en mer på Bro Park.

På Bro Park har det skrivits ut 27 amatörlöpningar på 34 tävlingsdagar. Det blir alltså i princip en amatörlöpning på fyra av fem tävlingsdagar, eller mer exakt 79 procent av tävlings-dagarna. Motsvarande för Göteborg Galopp är sju amatör-löpningar på nio tävlingsdagar, eller 78 procent.

På Jägersro har antalet amatörlöpningar däremot minskat till 15 på 24 tävlingsdagar med ett drygt två månader långt uppehåll i augusti-oktober, och kommer inte upp i två amatörlöpningar på tre tävlingsdagar utan mer exakt 63 procent av tävlingsdagarna.

 

13 tävlingsdagar på Klampenborg

Det blir 13 amatörlöpningar på Klampenborg i år. Tre av dem är öppna även för lärlingar med högst tre eller fem segrar. 

Derbydagens Viking International Cup den 9 augusti är en landskamp mellan ryttare från fyra länder: Storbritannien, Irland, Nederländerna och Danmark. DM för amatörryttare rids den 18 juli, Taittinger Skandinavisk Ladies Cup den 6 september och H M Dronningens Aerespraemie den 10 oktober.

 

Möt ARK-styrelsen: Annette Bengtsson

Annette Bengtsson leder in sin dotter Jessica Wadst till vinnarcirkeln efter seger med Dancinginthesand. T.vr. hästens ägare/tränare Alf Dorselius, också fd framgångsrik amatörryttare. Foto: Stefan Olsson. 
 

Berätta om dig själv. Arbete, sysselsättning?

Jag jobbar på Malmö Airport som flygplatskontrollant. Är bland annat i säkerhetskontrollen. Fritiden fylls med hästar. Har några egna plus att min dotter Jessica [Wadst] har tillridnings- och tävlingshästar i hoppning som också fyller min tid.

Vilken är Din bakgrund inom galoppen?

Är född in i sporten då min far Bengt Bengtsson var proffstränare på Jägersro. Spenderade all ledig tid i stallet och jobbade aktivt hos honom sedan i 12 år. Hade planer på att ta över rörelsen då han gick i pension men barn och familj tog över. Red mitt första amatörlöp 1985 när jag var 16 år och mitt sista 2006. Totalt tog jag 47 segrar.

Vilken är Din största framgång som ryttare eller på annat sätt i galoppen, Ditt största ögonblick?

Blev bästa kvinnliga amatör i Sverige 1992 och red Fegentrin året efter. Fantastisk upplevelse med många fina minnen. Samma år som jag red, red även Elie Hennau som nu är Fegentris president. Då var alla tjejer och killar samtidigt på banorna i USA och Canada och vi fick en minnesrik vecka där. Jag segrade på Atlantic City och Elie vann också under den touren. Jag var champion två gånger på Jägersro och har vunnit många av de fina amatörlöpen Klampenborg har.

Vilket lopp skulle Du helst vilja vinna, och varför?

Karriären är över och är stolt över vad jag presterade. Synd bara att jag aldrig lyckades vinna på Strömsholm. Var tyvärr med om en svår olycka där ett år.

Vad gjorde att Du blev styrelseledamot i ARK? Vilka frågor intresserar Dig?

Då nu min dotter Jessica rider aktivt vill jag därför bidra. Utbildning av amatörer är något jag är intresserad av. Tycker tyvärr att kvalitén på ryttarna idag är väldigt olika. Borde vara bättre idag tycker jag då de har Fredrik Johansson att tillgå. Vken möjlighet. Önskar jag haft det på min tid.

Vilken är den största utmaningen för svensk amatörryttarsport? Förslag till lösning?

Kanske så att det var fler förr som kom in i sporten via proffstränarna och fick en bättre grund ifrån början. Många var i stallarna på morgonen och red innan de åkte till sitt jobb. Dessa finns inte längre. På min tid var även kvalitén på hästarna i amatörlöpen bättre. Vi red inte bara hästar i lägsta klassen, det är inte utvecklande. Amatörerna har fått färre tävlingstillfällen. Även tufft för många med annat civilt yrke då en del av amatörlöpningarna rids på lunchgalopper.

Jag har förstått att amatörerna har svårt att kunna få ersättning för resor. Folk är inte villiga att betala det. På min tid var det enkelt att få ut det direkt på banan på löpdagen.

Hur ser Du på svensk amatörryttarsports framtid, vilka förändringar tror/hoppas Du på inom en femårsperiod?

Vet inte riktigt vad jag ska säga om framtiden. Verkar ju inte så bra för galopp i Skåne för tillfället.

 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej